Bu yazımızda anchor text’in SEO için neden önemli olduğunu, farklı anchor text türlerini ve anchor text’lerinizi nasıl optimize edebileceğinizi ele alacağız.
Anchor Text Nedir?
Anchor text ya da Türkçeleştirilmiş adıyla çapa metni, bir bağlantıdaki tıklanabilir metindir. En iyi SEO uygulamaları, anchor text’in genel metinden ziyade bağlantı verdiğiniz sayfayla alakalı olmasını ifade eder. Mavi, altı çizili çapa metni, web standardı olduğu için en yaygın olanıdır, ancak rengi değiştirmek ve HTML koduyla altını çizmek de mümkündür. Çapa metnindeki anahtar kelimeler, arama motorlarının bir web sayfasının konusunu belirlemek için kullandığı birçok sinyalden biridir.
Anchor Text Neden Önemlidir?
Alakalı, açıklayıcı bir çapa metni, sitenizin Google’daki sıralamasını yükseltebilir ve kullanıcı deneyimini geliştirebilir. Bunun nedeni, hem arama motorlarının hem de okuyucuların bağlantılı bir sayfanın ne hakkında olduğunu belirlemek için bağlantı metni kullanmasıdır. Dolayısıyla ilgili anchor text, Google algoritmasının site yapınızı anlamasına yardımcı olur. Bu da ona farklı sayfaların birbiriyle nasıl ilişkili olduğu hakkında daha fazla bağlam sağlar. Örneğin, “en iyi pizza” kelimelerinden oluşan bir çapa metni, Google’a takip eden sayfanın en iyi pizza hakkında olduğunu söyler. Öte yandan, “Buraya tıklayın” gibi genel bir çapa metni sıfır bağlam oluşturarak hem Google’a hem de kullanıcılara maalesef çok daha az yardımcı olur. Kendi içeriğinize çapa metni eklediğinizde ne kadar açıklayıcı olduğu konusunda tam kontrole sahip olursunuz. Az önce verdiğimiz örnekte olduğu gibi “en iyi pizza”, “burayı tıklayın” ifadesinden çok daha açıklayıcıdır.
Anchor Text Çeşitleri Nelerdir?
Birçok farklı çapa metni türü vardır. İşte en sık karşılaşabileceğiniz ve içeriklerinizde duruma göre kullanmayı tercih edebileceğiniz çapa metni çeşitleri:
- Tam Eşleşme (Exact Match): Hedeflediğiniz anahtar kelimenin tam eşlemesini içeriyorsa, bağlantı metni tam eşleşmelidir. Örneğin: “SEO Hizmetleri”, SEO hizmetleriyle ilgili bir sayfaya bağlantı verir.
- Kısmi Eşleşme (Partial Match): Bağlantılı sayfadaki anahtar kelimenin bir varyasyonunu içeren bağlantı metnini ifade eder. Örneğin: “SEO İçerik Pazarlama Hizmetleri”, İçerik Pazarlama ile ilgili bir sayfaya bağlantı verir.
- Branded: Bağlantı metninde bir marka adının kullanılmasıdır. Örneğin: linkedin.com’daki bir makaleye bağlantı veren “LinkedIn” çapa metni.
- Jenerik: “Buraya tıklayın” jenerik anahtar kelime bağlantısının yaygın bir kullanımıdır.
- Görsel: Link vermek için bir görsel kullanırsanız Google, görsel alt özelliğindeki metni çapa metni olarak kullanır.
- Çıplak Bağlantı (Naked Link): Çapa olarak kullanılan, doğrudan bir URL’i işaret eder. Örneğin, “kriko.blog” açık bir bağlantı çapasıdır.
Anchor Text SEO İçin Nasıl Optimize Edilir?
Artık farklı anchor text çeşitlerini ele aldığımıza göre, çapa metninizi SEO için optimize etmeye başlayabiliriz. SEO dostu bir çapa metin, kısa bilgiler içermeli, bağlantı verdiğiniz sayfayla alakalı olmalı ve anahtar kelimelerle doldurulmamış olmalı. İşte sağlam bir çapa metni oluşturmak için birkaç genel kural:
- Bağlantı Sözcüklerinin Alakalı Olduğundan Emin Olun
Alakalı bir anchor text, Google’ın site yapınızı anlamasına yardımcı olur. Bu, web sitenizin daha üst sıralarda yer almasını sağlayabileceği anlamına gelir. İlgili çapa metin kullanmak, okuyucularınız için de daha doğal görünür, bu da onların linklere tıklama olasılıklarını daha yüksek hale getirir. Bunun nedeni, Google ve gerçek kullanıcıların web sayfalarının ne hakkında olduğunu öğrenmek için çapa metni okumasıdır. Hangi kelimelerin kullanılacağına karar verirken en doğal deneyimi neyin yaratacağını düşünün. Ancak tıpkı içerikte olduğu gibi alakalı anahtar kelimeleri içerecek şekilde optimize etmekle çok fazla anahtar kelime eklemek arasında ince bir çizgi olduğunu da hiçbir zaman unutmayın.
- Çapa Metninizi Aşırı Optimize Etmeyin
Çapa metni için belirlenmiş bir uzunluk yönergesi yoktur, ancak onu mümkün olduğunca kısa ve öz tutmak en iyisidir. Genel kural itibariyle anchor text’i beş kelime veya daha az seviyede tutmanız önerilir. Bir hatırlatma olarak Google, tam eşleşme çapa metninin metin içerisinde fazla olmasını olumsuz olarak görüntüleyebilir. En iyi sonuçlar için farklı bağlantı metni türlerinin bir karışımını kullanabilirsiniz; zira bu kulağa çok daha doğal gelir. Çapa metni oluştururken kendinize şu soruyu sorun: Bağlantı verilen sayfayı tanımlamanın en kısa ve açıklayıcı yolu nedir? İstisnasız her fırsatta bağlantı vermek, web sitenizin spam gibi görünmesine neden olur. Bağlantıları göz önünde bulundurarak yazmak yerine, önce değerli ve ilginç bir içerik oluşturun, ardından da uygun olan yerlere bağlantılarınızı daha sonra ekleyin. Okuyucuları düşünerek yazdığınızda çapa metni fırsatları zaten doğal olarak ortaya çıkacaktır.
- Anchor Text’in Etrafındaki Metne de Dikkat Edin
Çapa metninizi çevreleyen metin, okuyucuların bağlantı verdiğiniz şeyin bağlamını daha iyi anlamasına yardımcı olabilir. Ayrıca arama motorlarına da daha fazla açıklayıcılık sağlar. Google algoritmasının bugünlerde doğal bir dil tercih ettiği ortada, zira Google, kullanıcıların gerçekte nasıl yazıp konuştuklarına bağlı olarak doğru arama sonuçları sunmaya çalışıyor. Bu nedenle çapa metninizi çevreleyen kelimelere dikkat etmeniz de oldukça mühim hale geliyor. Okuduğunuz içerikte bir linkle karşılaştığınızda düşünün. Bağlantıya tıklayıp tıklamamaya karar verirken yalnızca çapa metnine bakmazsınız. Paragrafın tamamını olmasa da büyük olasılıkla bağlantı metnini içeren tüm cümleyi okursunuz. Google, sayfanızı analiz ederken de aynı şeyi yapar. Örneğin, 50-55 karakter hedefleyen bir çapa metni, bir cümlenin yalnızca bir parçası olduğu için tek başına hiçbir anlam ifade etmez. Öte yandan cümlenin tamamı, okuyuculara ve Google’a çapa metninin başlık etiketleriyle alakalı olduğunun işaretini verebilir. Bu nedenle Google, çevreleyen cümlelerin bağlamıyla ilişkili olarak bağlantılı sayfanın ne hakkında olduğunu daha iyi anlayabilir.